dinsdag 12 februari 2019

Zoner Photo Studio X weer favoriet!



Elk najaar brengen de meeste ontwikkelaars van software voor fotobeheer en bewerking meestal nieuwe versies uit.
Behalve bij applicaties op basis van een abonnement, want die zouden eigenlijk door het jaar heen regelmatig updates en nieuwe functies moeten krijgen!
Ik heb er een gewoonte van gemaakt om heerlijk met al dat nieuw spul te gaan spelen en meestal rolt er dan weer een nieuwe persoonlijke standaard voor het nieuwe jaar uit.
Voor 2019 in mijn oude liefde Zoner Photo Studio weer helemaal terug! 

Hoe dat zo gekomen is? Daarvoor noem ik even een aantal kenmerken die voor mij belangrijk zijn als het gaat om de keuze voor de beste programma.
  1. Het moet op de eerste plaats betaalbaar zijn en liefst niet op basis van een abonnement.
  2. Het moet gebruiksvriendelijk zijn. Engelstalig is voor mij persoonlijk geen probleem en dat maakt de keuze aanzienlijk groter.
  3. Ik heb meer dan 125.000 foto's op mijn schijven en die moeten soepel benaderd, beheerd en bewerkt kunnen worden. Vaak krijg je bij grote aantallen foto's problemen met programma's die alleen werken op basis van een catalogus, omdat die dan de verwerking daarvan niet aankunnen.
  4. De computer en mijn werktempo moeten niet te veel vertraagd worden.
  5. Natuurlijk moet er genoeg gereedschap aan boord zijn, waaronder het ontwikkelen van RAW-bestanden, maskers, lagen, lokaal bewerken en liefst een flinke collectie filters en effecten.
  6. Het is ook handig als je direct vanuit het programma kunt delen naar sociale media en andere platforms.
  7. Een portie AI (Artificial Intelligence of Kunstmatige Intelligentie) wordt op prijs gesteld, want functies als bijvoorbeeld ' automatisch verbeteren' kunnen handig en effectief zijn en je een stuk op weg helpen.
  8. Leuk als je ook meteen een video met geluid van een serie foto's maken, of andere zaken als collages en PDF-bestanden.
klik op afbeelding om te vergroten
Wel, Zoner Photo Studio heeft dit allemaal op een puntje na, maar voor ik dat op een rijtje zet, zullen we eerst eens kijken naar een paar andere ontwikkelaars en waarom ik die niet heb gekozen als persoonlijke standaard.
ACDSee Ultimate 2019
de vorige versie heb ik enthousiast besproken op dit blog, maar het ontbreekt aan AI en de licentie is maar geldig voor 1 PC en dat maakt het duur of je moet voor een abonnementsvorm kiezen. Je krijgt dan ook opslag en delen in de 'cloud', maar niet onbeperkte opslagruimte zoals bij Zoner. In de nieuwe versie mis ik toch een paar door mij erg gewenste verbeteringen.

On1 Photo RAW 2019
Versie 2018 is ook hier besproken, fijn programma met prachtige filters. Maar de nieuwe versie heeft kennelijk moeite met het indexeren van mijn collectie en is dagen bezig met een hamerende harde schijf en een trage computer. Dit kan een lokaal probleem zijn, proberen waard! Ik wacht op de update.
Luminar
wat een betaalbaar en leuk programma was dat met veel belovende AI en gereedschap, maar er was geen beheermodule aan boord. In de nieuwe versie 3 wel, maar die trekt kennelijk mijn grote collectie niet en crasht. Er zou binnenkort een update komen die dit oplost... hoop ik! Ook dit kan een lokaal probleem zijn dus het proberen waard!

Affinity Photo 
geen beheer, maar een rijke collectie aan gereedschap en zeer betaalbaar! Wordt vergeleken met Adobe PhotoShop voor een fractie van de prijs. Geen AI, wel veel mogelijkheden. Redelijk steile leercurve, mogelijk speelt mee dat het me minder ligt... Persoonlijk, dus ook het proberen waard!
En omdat het net genoemd werd:
Adobe
software, persoonlijk niet mijn ding. Te duur abonnement en ik vind het bedrijf niet aardig. Bij pogingen in het verleden was LightRoom niet vooruit te branden en crashte op mijn collectie.
Corel Paintshop Pro
Nederlandstalig en veel waar voor je geld! Ik heb echter een hekel aan de ingebouwde RAW-module en werk ook niet lekker met het bijgeleverde Aftershot voor RAW-ontwikkeling. Had misschien gescheeld als dat de Pro-versie was geweest! Niettemin prima keuze, zeker als je niet met RAW-bestanden werkt.
Proberen waard!
Topaz Studio
gratis met basisgereedschap, maar geen beheer aan boord. Om Pro tools toe te voegen moet je stevig betalen, maar dan heb je ook wat! Zo is hun AI CLEAR voortaan de laatste stap in mijn 'workflow', of zullen we maar gewoon zeggen werkproces: het analyseert een foto en verwijdert ruis en brengt dan scherpte en detail aan. Werkt fantastisch! Door de vele gratis filters is Topaz Studio welkome aanvulling voor iedere digitale fotograaf!
Zo, en nu dan naar Zoner Photo Studio!

 



Ik heb Zoner Photo Studio jarenlang naar tevredenheid gebruikt en ik moet eerlijk zeggen dat ik baalde als een stekker toen men overging op een abonnement, dat aanvankelijk ook nog eens te hoog geprijsd was!
Toen bekoelde mijn enthousiasme, maar na een digitale zwerftocht langs en in veel andere applicaties ben ik weer teruggekomen. 

Het programma werkt weliswaar op basis van een abonnement, maar in de loop van een jaar worden veel nieuwe mogelijkheden toegevoegd en de prijs van 49 Dollar per jaar voor alle pc's van de licentiehouder is te overzien (exclusief BTW, familielicentie mogelijk met bijbetaling) 
Klein minpuntje bij punt 1 van de bovengenoemde factoren dus.
Punt 2 is gebruiksvriendelijkheid en die is dik in orde, sterker nog, ik ken geen andere editor die Zoner Photo Studio op dit gebied overtroeft!

klik op afbeelding om te vergroten!
Kijk eens naar de interface, wat een overzichtelijk plaatje!
Laten we, een om indruk te krijgen, even snel rond klikken:

Als alle afbeeldingen geïndexeerd zijn (en Zoner heeft geen moeite met 125.000 foto's! :-) vind je onder Catalog een weergave met alle mappen en afbeeldingen.
Een chronologische, op jaar, maand en dag; op locatie en op keyword.
Wat je op de schermafbeelding nog niet ziet is het nieuwe Zoner Photo Cloud: standaard 20 Gigabyte opslag voor foto's en andere documenten en waarin je ook kunt samenwerken met andere ZPS-gebruikers. Extra opslagruimte daar vind ik echter veel te duur misschien nuttig en mooi voor professionele fotografen, maar voor een normale cloudplatform kun je dan beter naar Microsoft met zijn Office 365, want daar krijg je een Terabyte op OndeDrive bij!
Veel interessanter voor mij is een andere loot aan de stam aan de linkerkant:
Zonerama, onbeperkte opslag online voor al je foto's en albums in originele resolutie! En dat geldt ook voor video's tot 3 minuten duur in HD (1280x720)
Hieronder een diashow van een fotoalbum op Zonerama met daarin ook een videoclip. In dit artikel te zien door ingebedde HTML-code.
Maar je kunt je foto's en albums ook op andere manieren delen, zoals via een link of rechtstreeks naar Twitter en Facebook.
Klik hieronder op een foto om naar het album te gaan:
 




Nog een staaltje gebruiksvriendelijkheid:

(klik op afbeelding om te vergroten)
gesplitste vensters met aan de linkerkant een geopende map op mijn harde schijf en rechts een album online op Zonerama. In allebei de vensters kan ik werken en bestanden heen en weer slepen.
Unieke integratie en gebruiksgemak!
Via de webinterface kan overigens iedereen gratis gebruik maken van Zonerama, je hoeft daarvoor Zoner Photo Studio niet te hebben.
Laten we ook eens even aan de rechterkant kijken.
Op de eerste plaats naar een veel gebruikte knop Export:

 klik op afbeelding om te vergroten!

Daar kun je snel exporteren, zelfs naar Heif.
De knop ernaast Share gebruik ik ook heel vaak:


 klik op afbeelding om te vergroten
Je kunt direct delen naar sociale media of via email.
Uniek is de mogelijkheid om snel te delen via een link.
Stel je hebt een reportage of serie gemaakt en je wilt die snel delen en/of laten zien aan de opdrachtgever of betrokkenen: selecteer de foto's, klik op Share/Link en ZPS maakt een niet-openbaar album op Zonerama en levert een link die je kunt verspreiden voor toegang!
Bij Zoner Photo Studio krijg je ook een Premium account ter waarde van 48 dollar bij Pixbuf, een platform om de publicatie van foto's te plannen en te delen op veel bekende sociale netwerken!
GPS-gegevens / locatie zijn gemakkelijk aan foto's toe te voegen via een geïntegreerd Google Maps, gewoon geselecteerde foto's naar de juiste plek op de kaart slepen!
Bestandsnaam veranderen? Klik er op in een browservenster en wijzigen maar!
Dit ooit gezien in een andere editor? Meerdere tabs met vensters in een interface: Manager, Develop, Edit en Create en daartussen gewoon schakelen en flexibel werken:




 
Nog een clipje, waarin een RAW bestand ontwikkeld (develop) en automatisch verbeterd wordt en vervolgens een gedeelte van de foto verscherp met behulp van de filter brush (
andere bewerkingen zijn natuurlijk ook mogelijk)
In Develop zijn bewerkingen niet destructief, het origineel blijft dus in stand, alle handelingen worden in een apart bestand bewaard.
Telkens als je het RAW-bestand heropent in ZPS, zie je alle doorlopen stappen en kun je de bewerking weer te niet doen of aanpassen. Je kunt desgewenst ook alle handelingen wissen, dat doe ik op het laatst van deze videoclip:




Tot zover een paar voorbeelden van ultiem gebruiksgemak!
Volgende punt 3: catalogus.
Zoner heeft geen enkele moeite met mijn grote collectie. Ik kan mijn afbeeldingen snel benaderen, maar heb ook toegang tot mappen op (netwerk)schijven of in de cloud (OneDrive, Google Drive, Dropbox)

En Zoner Photo Studio werkt in zijn geheel snel en zonder hinderlijke vertraging van mijn computer. (punt 4)
Dan punt 5, gereedschap en mogelijkheden.
Kort en krachtig gezegd: alles wat je nodig hebt is aan boord en de leercurve is niet steil, je zult je snel thuis voelen.
Zoner Photo Studio biedt Develop voor het ontwikkelen van RAW-bestanden. Om ze te bekijken en bewerken heb je Adobe DNG converter nodig.
Dat kun je gratis installeren, waarna je onder Preferences in ZPS de locatie van DNG-converter opgeeft.

Natuurlijk is er ook een Editor voor geavanceerde bewerking waarin je ook Layers (lagen) kunt gebruiken. 
En in de module Create kun je mooie dingen met je foto's maken.
Waaronder een HD-video met soundtrack!
Nieuwsgierig geworden? Ga aan de slag met de volledige versie die je 30 dagen kunt testen. Ben je een gevorderde en/of overtuigde gebruiker van een ander programma, check dan toch eens wat je van ZPS vindt!
Je kunt trouwens in Zoner Photo Studio ook helper programs configureren, waardoor je een andere editor kunt aanroepen.
Eerst meer zien en verder lezen kan natuurlijk ook, Zoner heeft een eigen school voor fotografen en in deze 'klas' kun je veel opsteken over de verschillende functies en over digitale fotografie in het algemeen.
Er staan ook een paar instructievideo's op Youtube, jammer dat er dat niet meer zijn!
Ik hoop wel dat het programma niet duurder wordt en in prijs gaat opschuiven naar Adobe-abonnementen.
En de ontwikkeling van Zonerama staat al een poosje stil en dat is jammer, want ik wil best af van Flickr, gekocht door Smugmug, dat me voortaan tot betaling dwingt om mijn meer dan 15.000 afbeeldingen daar online te houden.
Zonerama
voortaan als mijn thuisbasis voor foto's online, net als Zoner Photo Studio het voor beheer en bewerken van mijn foto's is!


PC-RUBRIEK DE MONITOR - review Zoner Photo Studio X - februari 2019

 

Geen opmerkingen: