dinsdag 14 januari 2014

Antivirus / Antimalware : Waar voor je geld en voor voor noppes!

Ik snuffel regelmatig online bij testlaboratioria om op de hoogte te blijven van de prestaties van antimalware producten.
Zo nu en dan zie ik daar een nieuwe naam en dat wekt dan meteen mijn nieuwsgierigheid op.
Zo vond ik in het Virus Bulletin RAP Testing Results  een goed scorend product genaamd Roboscan.
Verticale zie op de punt voor een product de protectiescore op basis van de virusdatabase, de bekende virussen dus en rechts die voor nog onbekende malware.
Roboscan hoort dan kennelijk bij de top en dat is mooi voor een gratis product met firewall.
Absolute koppositie is voor G Data en dat is een prima prestatie want ze gebruiken de engine van Bitdefender aangevuld met hun eigen CloseGap- technologie en die overbrugt kennelijk de gaten die anderen laten vallen.
Maar ook Roboscan, een nieuwe naam voor een product uit Zuid Korea, gebruikt de Bitdefender-module, maar die krijgt maar een keer per dag een update en is mogelijk ook een oudere versie.
Ik installeer dit product, voer ik update uit en download vervolgens 4 nieuwe malware/virussen uit de eerste week van januari. Roboscan vindt het prima en ook als ik de downloads laat scannen, is alles in orde!
Oeps, meteen een vertrouwensbreuk!  Maar ik laat alle vier de bestanden scannen op VirusTotal om te zien hoe nadere producten het er af brengen en dat is toch wel schrikken want een paar grote namen laten het afweten!
Kijk zelf maar eens:
http://goo.gl/golrt3
http://goo.gl/vQitZX
http://goo.gl/EgEgx6
http://goo.gl/rA7VyS
Dus ik test opnieuw met twee van mijn favorieten: het gratis Comodo Internet Security en de betaalbare topscorer G Data Internet Security.
Comodo heeft de beste firewall ter wereld aan boord, maar vergt wat meer interactie en kennis van de gebruiker, terwijl G Data geschikt voor iedereen op de achtergrond werkt.
Beide producten blokkeren meteen het downloaden van de 4 nieuwe virussen, bye bye Roboscan!

klik op de logo’s voor de home page van beide producten
G Data Software AGimage


Geen opmerkingen: