zondag 6 maart 2011

Huffington Post: krant 2.0


March 6, 2011 Huffington Post: het nieuwe type krant
Krantenoplages dalen en dalen, maar kunnen wellicht m.b.v. Ipad en andere tablets een revival maken. Als ze slim zijn kijken ze daarbij goed naar de Amerikaanse krant/blog Huffington Post. Deze trekt momenteel 26 miljoen unieke bezoekers per maand en kost bovendien weinig daar de meeste content wordt geschreven door 6000 onbetaalde bloggers. Recentelijk werd de site voor de lieve som van 315 miljoen dollar overgenomen door AOL. Wat is nu de kracht van deze krant?

1) Bepaal je eigen content. Je kunt zelf de rubrieken (sport, games, binnenlands nieuws, buitenlands nieuws, celeberties etc) kiezen die jij in je krant wilt hebben. Maar ook de landen of zelfs de regio's waarover jij op de hoogte wilt blijven. Breaking News uit Tunesie, Egypte en Libie, maar jij wilt in je eigen krant liever lezen over de escapades van Charlie Sheen of roddels uit jouw regio? Dat kan, als je je eigen krant op die criteria inricht

2) Gepeperde meningen. De Huffington Post steekt zijn mening meestal niet onder stoelen of banken en dat leidt uiteraard tot reacties

3) Bekende Bloggers. Enkele van Amerikas bekendste bloggers, maar ook namen als Barack Obama, Hillary Clinton en Michael Moore hebben er een of meer blogs geplaatst.

4) Stijl. Schrijven voor Internet is nu eenmaal anders. Kort, krachtig en met veel links. Daarnaast haalt de Huffington Post niet de neus op voor smeuige onderwerpen als Charlie Sheen, Tiger Woods etcetera, waar het publiek nu eenmaal van smult

5) Goede zoekmachine-technieken waardoor op veel onderwerpen een artikel van de Huffington Post boven aan staat.

De Telegraaf lijkt met overnames de laatste jaren van sites als geenstijl.nl en Hyves een beetje dezelfde kant op de gaan als AOL. Dat de journalistiek nog grote wijzigingen tegemoet gaat de komende jaren, dat is in ieder geval duidelijk.

Wikipedia-pagina Huffington Post

Geen opmerkingen: