woensdag 12 december 2007

Ongewenste gasten de deur uit met Revo Uninstaller!




Gasten buiten gooien past natuurlijk niet bij de Kerstsfeer, maar gelukkig heb ik het hier over programma's.
Als je zo'n programma onder Windows installeert, wordt het vastgelegd en gedefinieerd in het Register en worden er natuurlijk een of meerdere mappen aangemaakt en bestanden en snelkoppelingen geplaatst.
Ben je dat programma weer beu omdat het niet voldoet, of omdat je het nooit gebruikt, dan kan het volgens de gebruikelijke procedure weer verwijderd worden.
Maar dat gaat niet altijd goed: soms blijft dit proces hangen en heel vaak blijven er mappen, bestanden en vermeldingen in het Register achter, nadat het programma verwijderd is.
En zo vervuilt je computer steeds verder, maar daar is iets aan te doen met het gratis Revo Uninstaller.
Dit is een uitstekende vervanger voor het omslachtige en trage verwijderen via Software in het Configuratiescherm en daarom een aanrader.
Revo Uninstaller werkt veel sneller en kan op verschillende manieren programma's effectief verwijderen.
Ik noem ze even in het kort.
Ingebouwd gebruikt de eigen 'uninstaller' van het programma en deze methode is dezelfde als de gebruikelijke onder Windows.
Veilig werkt als Ingebouwd maar voert als extra een scan uit in het Register en op de harde schijf om achtergebleven rommel op te ruimen.
Bij Gemiddeld is deze scan uitgebreider en bij de laatste methode Gevorderd wordt een volledige scan van het Register en de harde schijf uitgevoerd en dus alle eventuele resten opgeruimd.
Op deze manier kon ik programma's die zich als teken en parasieten in Windows vastgebeten hadden eindelijk veilig en definitief verwijderen!
Er is overigens ook nog een speciale 'Hunter-modus', waar je door het slepen van iconen of programmabestanden kunt verwijderen.
Onder Options kun je onder andere Nederlands als taal instellen, maar ook zorgen dat er automatisch een Systeemherstelpunt wordt gemaakt voordat er een programma wordt verwijderd en dat is wel zo veilig!
Toch even een waarschuwing: als er gevraagd wordt om in het Register op te ruimen, selecteer dan allen de vetgedrukte items!
Er er is wat mij betreft nog een onduidelijk punt in de interface: Verwijder Entry wist alleen het item uit de map / weergave van geïnstalleerde programma's, gebruik dit dus alleen voor programma's die niet meer op te sporen zijn, maar nog wel vernoemd staan.
Met Uninstall zet je echter een deinstallatie van een programma in gang:

Revo Uninstaller heeft daarnaast ook nog eens een kistje met nuttig gereedschap aan boord.
Met de AutoRun Manager kun je programma's die met Windows opstarten uitschakelen. Via Google kunt je vanuit de interface eventueel eerst informatie over zo'n programma opvragen.
Met Windows Tools kun je gereedschap van Windows opstarten:

WINDOWS TOOLS

En tenslotte kun je met Junk Files Opruimen de computer ontdoen van onnodige bestanden en zo ruimte vrijmaken!
Van Revo Unistaller is ook een draagbare versie voor op een USB-stick beschikbaar.
Meer informatie vind je op de Engelstalige home page
Kenmerken en uitgebreide beschrijving

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Altijd leuk voor mij om te zien dat een programma waar ik aan meewerkte qua vertaling ( zie aftiteling bij help)gepromoot wordt. Ik vind het ook een goed progje. Zelf gebruik ik nog meer total uninstall. Volgens mij de beste uninstaller maar die kost geld en Revo is gratis. Ik zie overigens wel dat Revo uninstaller steeds beter wordt en dicht komt bij total uninstall. Overignes niet gek om aan total uninstall eens aandacht te besteden. Er is volgens mij echt geen betere uninstaller; noch your uninstaller, noch de uninstaller van ashampo.
Groetjes,

Pierre Melser

Frans van Beers zei

Hallo Pierre!
Bedankt voor je reactie, dan heb je goed werk verricht!
Kennen wij elkaar niet uit de vroege jaren van de Monitor?
Als je iets over Total Uninstaller wil schrijven? is welkom!
AShampoo heb ik er afgegooid, vond ik niks en je wordt gek van die mailtjes!
met de beste wensen,
Frans